Print

سطح زیر کشت و تولید مرکبات در جنوب استان کرمان

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی میوه به نقل از خبرگزاری کشاورزی ایران (ایانا)، رئیس سازمان جهاد کشاورزی جنوب کرمان از برداشت حدود 344 هزار تن انواع پرتقال از باغ‎های جنوب کرمان خبر داد.

سید یعقوب موسوی اظهار داشت: این منطقه با سطح زیر کشت بیش از 33 هزار و 500 هکتار و تولید بیش از 510 هزار تن مرکبات مقام سوم کشور را داراست.

وی بیان داشت: حدود 23 هزار و 740 هکتار از سطح کل مرکبات به پرتقال اختصاص دارد که حدود 20 هزار و 600 هکتار از این سطح بارور و بیش از 3 هزار هکتار غیربارور است. 

موسوی تصریح کرد: برداشت پرتقال با ارقام محلی و ناول‎ها شامل تامسون و واشنگتن در جنوب کرمان از نیمه دوم مهر ماه آغاز شده است و تا پایان فروردین ماه با برداشت ارقام والنسیا ادامه می‌یابد. 

رئیس سازمان جهاد کشاورزی جنوب کرمان، متوسط عملکرد پرتقال در این منطقه را حدود 17 تن در هر هکتار عنوان کرد و پیش‎بینی کرد در سال زراعی جاری حدود 344 هزار تن انواع پرتقال از باغ‎های جنوب کرمان برداشت و روانه بازار شود.
وی با بیان این که ارقام محلی کشت شده در این منطقه والنسیا، خونی، محلی، مارس ارلی و انواع ناول است، افزود: تمام محصول مرکبات برداشت شده از این منطقه بدون حتی یک میلی‎گرم سم بوده و هیچ مبارزه شیمیایی در هفت شهرستان جنوبی علیه آفت‎ها و بیماری‎های گیاهی انجام نمی‎شود.

موسوی خاطرنشان کرد: در سال جاری برای کنترل شپشک آردآلود و استرالیایی مرکبات از کفشدوزک کریپتولموس استفاده شده و از این نظر مرکبات جنوب کرمان ارزش کیفی بسیار زیادی دارند و در کنار عطر و اسانس دل‎انگیز آن طعمی بسیار دلنشین دارد که در ایران بی‎نظیر و در جهان کم‎نظیر است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی جنوب کرمان گفت: از هموطنان انتظار می‎رود با مصرف مرکبات بسیار ارزشمند و باکیفیت این منطقه که عمدتاً در شهرستان‎های جیرفت و عنبرآباد تولید می‎شود، علاوه بر تقویت اقتصاد ملی به سلامت خود و خانواده کمک کنند.

وی اضافه کرد: تمام همت این سازمان مبنی بر عدم استفاده از سموم شیمیایی در باغ‎های مرکبات و نخیلات جنوب کرمان بوده و تاکنون این امر با موفقیت همراه بوده است و در آن‎ها هیچ سمی مصرف نمی‎شود.

موسوی با توجه به این که شیرینی و طعم ویژه مرکبات به ویژه پرتقال و گریپ‎فروت جنوب کرمان زبانزد عام و خاص است، خاطرنشان کرد: با ابراز تأسف طی سال‎های اخیر فعالیت‎های شاخصی که منجر به معرفی محصول مرکبات جیرفت و عنبرآباد به عنوان یک برند ملی شود، انجام نشده است.

وی اظهار داشت: از صدا و سیما تقاضا می‎شود با حضور خبرنگاران و کارشناسان خود در منطقه و رصد فعالیت‎های کشاورزی نسبت به شناسایی محصولات بسیار متنوع و سالم مرکبات و نخیلات جنوب کرمان اقدام کنند.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی جنوب کرمان یادآور شد: این محصولات کاملاً تجاری بوده و قادر به رقابت در تمام بازارهای جهانی است.

Add comment


Security code
Refresh

آمار سایت

تعداد بازدید امروز
تعداد بازدید دیروز
مجموع بازدیدها
1833
2533
5301647
حاضرین در سایت: 14 guests
آخرین بروز رسانی: پنجشنبه دوازدهم دی 1398

تماس با ما

ایمیل: This email address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it.

ارتباط با شرکت "مرجع"