Print

طراحی ماشین آلات جدید برای برداشت مکانیکی زیتون

طراحی ماشین آلات جدید برای برداشت مکانیکی زیتون

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی میوه، در بسیاری از کشورهای پیشرفته و تولید کننده زیتون، به دلیل بالا بودن دستمزد کارگری و همچنین در دسترس نبودن کارگر کافی، برداشت دستی زیتون روشی پرهزینه است.

از طرفی برداشت مکانیکی زیتون نیز همواره با مشکلاتی همراه است. اول اینکه میوه زیتون معمولا زمانی برداشت می شود که از نظر فیزیولوژیکی بالغ نیست و نیروی زیادی برای جداکردن میوه از شاخه مورد نیاز است و دیگر اینکه تنه زیتون با افزایش سن، شیار دار و برجسته می گردد که در برخی مواقع با اتصال دستگاه به تنه، پوست تنه ممکن است کنده شود. همچنین درصدی از میوه های برداشت شده لکه دار شده و از کیفیت آنها کاسته می شود.

 مطابق نظر بسیاری از پرورش دهندگان، برداشت مکانیکی در کشورهای مدیترانه ای، آمریکا و استرالیا الزاما بایستی بصورت مکانیکی انجام گیرد. کارایی برداشت مکانیکی بستگی زیادی به نوع تکان دهنده دارد. به همین دلیل پژوهشگران دانشگاه کالیفرنیا در حال ارزیابی بهترین ماشین آلات تکان دهنده با بالاترین کارایی برداشت و کمترین آسیب به محصول می باشند.

اگرچه انواع مختلفی از تکان دهنده ها (شیکرها) برای برداشت مکانیکی زیتون طراحی شده اند اما بیشتر شامل تکاندهنده تنه (Trunk Shaker) و تکان دهنده تاج (Canopy Shaker) می باشند. برخی از پژوهش ها نشان می دهد که تکاندهنده تنه در برخی درختان باعث از بین رفتن پوست تنه و آسیب جدی به درخت می گردد.

در برخی کشورها مانند اسپانیا و آمریکا، قبل از برداشت از ترکیباتی که اتصال میوه به شاخه را کاهش می دهند نیز استفاده می کنند مثلا ماده اتفون (آزادکننده هورمون اتیلن) را به تنهایی یا همراه با ماده فسفات مونوپتاسیم، حدود 15 روز قبل از شروع برداشت روی درخت محلول پاشی می کنند که سبب تسهیل برداشت مکانیکی میوه زیتون می گردد.

لازم به ذکر است که اگرچه اسپانیا، ایتالیا، یونان و ترکیه مهمترین کشورهای تولید کننده زیتون در سال 2012 گزارش شده اند اما بیشترین تحقیقات در زمینه برداشت مکانیکی زیتون، در کشورهای آمریکا، اسپانیا و استرالیا انجام شده است. 

Add comment


Security code
Refresh

آمار سایت

تعداد بازدید امروز
تعداد بازدید دیروز
مجموع بازدیدها
70
1891
5352688
حاضرین در سایت: 15 guests
آخرین بروز رسانی: پنجشنبه دوازدهم دی 1398

تماس با ما

ایمیل: This email address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it.

ارتباط با شرکت "مرجع"