Print

استفاده از گلخانه های اتوماتیک و تونلی برای درختان گیلاس - کاهش ترک خوردگی و افزایش کیفیت و عملکرد

 استفاده از گلخانه های اتوماتیک و تونلی برای درختان گیلاس

 به گزارش پایگاه اطلاع رسانی میوه، شرکت Cravo Equipment در انتاریوی کانادا یکی از گلخانه های اسکلت X خود را به دانشگاه ایالتی میشیگان آمریکا معرفی نمود. این گلخانه که اسکلت استیل با پوشش پلی اتیلن دارد تمام اتوماتیک بوده و تاشو بودن سقف آن نیز بصورت اتوماتیک انجام می گیرد.

این نوع گلخانه به منظور بررسی تحقیقاتی و امکان سنجی کاربرد آن برای باغ های گیلاس آمریکا در مرکز تحقیقاتی کلارکس ویل (Clarksville) میشیگان  نصب گردیده است. استفاده از این گلخانه ها برای جلوگیری از خطرات آب و هوایی، تنظیم زمان برداشت و افزایش اندازه و کیفیت محصول و بالا بردن عملکرد درختان گیلاس عنوان شده است.

هزینه خریداری و نصب این نوع گلخانه نسبت به سایر گلخانه های تونلی مورد استفاده 4 تا 5 برابر بیشتر بوده اما محققان دانشگاه میشیگان درصدد هستند که استفاده از نوع جدید گلخانه های اتوماتیک را با توجه به بالا بردن عملکرد و کیفیت گیلاس از نظر صرفه اقتصادی بررسی نمایند.

آنچه که در سال 2013 مشخص شده این است که گلخانه اتوماتیک طراحی شده به دلیل سیستم کامپیوتری پیشرفته، نسبت به گلخانه های تونلی معمولی، فاکتورهای محیطی را بهتر کنترل می نماید و نیاز به نیروی کارگری بسیار پایینی دارد اما پژوهش های بیشتر در این زمینه تا سال 2017 ادامه خواهد داشت.

لازم به ذکر است که استفاده از گلخانه های تونلی با پوشش پلاستیکی و یا گلخانه های نوع وُئن (Voen) برای باغ های گیلاس در کشورهای پیشرفته به خوبی متداول شده است و بسیاری از باغداران آمریکا و کشورهای اروپایی بر این اعتقاد هستند که استفاده از گلخانه حتی بصورت تونلی ساده برای درختان گیلاس ضروری بوده و از آسیب سرما، باد، باران، تگرگ و خسارت پرندگان به شدت می کاهد و هزینه خریداری و نصب این گونه گلخانه ها با افزایش عملکرد و کیفیت میوه به راحتی جبران می شود.

بایستی توجه نمود طبق آمارنامه فائو، ایران مقام سوم تولید گیلاس جهان را در سال 2011 کسب کرده است ولی همه ساله مقدار زیادی از محصول گیلاس ایران بر اثر ترک خوردگی، خسارت باد، باران، سرما و پرندگان از بین می رود. لازم است باغداران برای جلوگیری از مشکلات فوق، استفاده از پوشش های تونلی برای باغ های گیلاس را مورد توجه قرار دهند. 

Add comment


Security code
Refresh

آمار سایت

تعداد بازدید امروز
تعداد بازدید دیروز
مجموع بازدیدها
31
2278
5368115
حاضرین در سایت: 24 guests
آخرین بروز رسانی: پنجشنبه دوازدهم دی 1398

تماس با ما

ایمیل: This email address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it.

ارتباط با شرکت "مرجع"